Vijf vragen aan Medux

“Er wordt veelvuldig gebruik van gemaakt, wat natuurlijk erg prettig is.” - Eddie van den Bogaard – Adviseur Arbeid en Gezondheid bij Medux
Waarom maken organisaties gebruik van Mijn Bedrijfszorg? Wat zijn de voordelen van Mijn Bedrijfszorg? In de rubriek ‘Vijf vragen aan’ leggen wij deze en andere vragen voor aan de gebruikers van Mijn Bedrijfszorg. In deze editie aan het woord: Eddie van den Bogaard, Adviseur Arbeid en Gezondheid bij Medux.
Voor dat we de inhoud in gaan, wat voor organisatie is Medux?
Medux is misschien niet direct bekend, maar velen kennen Medipoint. Medipoint is bekend vanwege winkels en producten zoals scootmobielen, bedden, rollators, bedverhogers, krukken en rolstoelen. Medux heeft verschillende labels, met Medipoint en HartingBank als de grootste. Medipoint levert zorghulpmiddelen direct aan klanten, vaak via de WMO en gemeenten, terwijl HartingBank zich richt op zorginstellingen. Onze organisatie, met meer dan 3000 medewerkers, biedt een breed scala aan zorghulpmiddelen. Onze medewerkers zijn betrokken in de uitvoering, zoals het bezorgen, onderhouden en repareren van hulpmiddelen. Daarnaast hebben we adviseurs die klanten adviseren, een recruitment afdeling en natuurlijk een HR-afdeling waar Arbeid en Gezondheid onderdeel van uitmaakt.
En Eddie, wat houdt je functie precies in?
Ik ben verantwoordelijk voor het voorkomen van verzuim en het beheren van langdurige verzuimdossiers (langer dan 8 maanden). Korte verzuimgevallen worden door de HR-professionals behandeld. Samen met mijn collega Ragna werk ik aan verschillende aspecten binnen de afdeling Arbeid en Gezondheid. Ragna focust op vitaliteit en werkplezier, terwijl ik mij bezighoud met het beperken van schadelast en het onderhouden van contacten met providers en de arbodienst. Mijn rol omvat preventief werk en curatieve taken, ook cijfermatig. Ik houd me bezig met vraagstukken zoals het eigenrisicodragerschap voor de Ziektewet en WGA en het beperken van de instroom.
Hoelang maken jullie gebruik van Mijn Bedrijfszorg?
Sinds 2022, maar ik kende Mijn Bedrijfszorg al langer vanuit mijn eerdere werk. Binnen Medux zochten we een nieuwe collectieve zorgverzekeraar en ik stelde voor om dit te combineren met een bedrijfszorgpakket. Uiteindelijk kwamen we uit bij VGZ, en mijn goede ervaringen met bedrijfszorg van VGZ speelden hierbij een rol. De aspecten van verzuim en vitaliteit zijn voor mij belangrijk en de bedrijfszorgportal is essentieel voor het eenvoudig en effectief inzetten van interventies.
Wie maakt het meeste gebruik van Mijn Bedrijfszorg?
De HR-businesspartners, mijn collega Ragna van der Linden, en volgens mij ook de supportafdeling. Ik schat dat ongeveer 10 mensen hier actief gebruik van maken, vooral voor mentale interventies zoals bedrijfsmaatschappelijk werk, mentale intakes en budgetcoaching. Onze arbodienst maakt ook gebruik van Mijn Bedrijfszorg. De bedrijfsartsen hebben allemaal hun eigen inlog en maken hier veelvuldig gebruik van.
Wat zijn jouw ervaringen met Mijn Bedrijfszorg?
Ik ben er altijd enthousiast over. Het is prettig om mee te werken en gemakkelijk in te zetten, al zijn er soms technische problemen met het portaal.
Wat is voor jou het grootste voordeel van Mijn Bedrijfszorg?
Het fijne is dat je een grote verzameling hebt met alle interventies op één plek. Dat is natuurlijk ook het hele idee achter de portal: alles gemakkelijk kunnen vinden en inzetten. Voor ons betekent dit dat we een goed overzicht hebben van wat er loopt. Er zijn natuurlijk ook nog enkele interventies die apart via de arbodienst lopen, maar het gros van de interventies die we jaarlijks inzetten, gaan toch echt via de portal. Dat vind ik heel fijn en prettig. Het is ook makkelijk om mensen naar de portal te verwijzen. We zijn momenteel bezig met het implementeren van de interventiewijzer.
Wat we nu doen, is vooral veel curatief werk, terwijl we natuurlijk veel meer aan de voorkant willen doen. Daar kun je echt winst behalen. We willen die richting op, maar daar zijn nog enkele stappen voor nodig. We zijn echter goed op weg met de interventiewijzer, en ik denk echt dat dit waarde gaat toevoegen.
We proberen medewerkers er meer van bewust te maken. Tot nu toe hebben we vooral leidinggevenden geïnformeerd en hen aangemoedigd om in gesprek te gaan met hun medewerkers. Als er iets nodig is, moeten ze afstemmen met hun HR-business partner of met ons. Het is niet de bedoeling dat medewerkers alles zelf gaan aanvragen, dat willen we niet. We staan nu op het punt dat we ook de medewerkers zelf meer willen bereiken en hen meer bewust willen maken. Het is ook een belangrijk signaal naar onze medewerkers: we vinden jullie gezondheid belangrijk."
Als je één ding mocht veranderen aan het portaal, wat zou dat dan zijn?
Eigenlijk gaat het vooral om het verkrijgen van overzichten. Ik heb net begrepen dat je met een hoofdaccount ook via het online dashboard de waarderingen van de interventies en de snelheid van levering kunt bekijken. Dat zou misschien gebruiksvriendelijker of duidelijker kunnen, maar verder mis ik eigenlijk niets.
Er is misschien één punt voor verbetering, specifiek voor medewerkers. Wij, als professionals, vinden de informatie duidelijk omdat we gewend zijn hiermee om te gaan. Echter, als je een medewerker naar het portaal verwijst en hij of zij leest het door, kan het wellicht nog wat duidelijker. Over het algemeen vind ik het echter al behoorlijk goed in orde.
Interventies
Mijn Bedrijfszorg heeft een breed aanbod aan interventies die uw medewerkers ondersteunen bij klachten of ze juist voorkomen. Op deze pagina vindt u een overzicht van alle curatieve én preventieve interventies.

Budgetcoach
Budgetcoach helpt bij het aanbrengen van orde in de financiële administratie van de werknemer.

Cenzo Psychologische zorg
Kampt een medewerker met psychische klachten zoals van stress, spanning, burn-out, angst, paniek of een (lichte).

Bedrijfsmaatschappelijk werk
Bedrijfsmaatschappelijk werk biedt hulp bij psychosociale problemen die betrekking hebben op de (werk)omgeving.

Neem vrijblijvend contact op
Wilt u weten wat Mijn Bedrijfszorg voor uw organisatie kan betekenen? Of heeft u andere vragen? Neem gerust contact met ons op.

Blijf op de hoogte
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe interventies en ander bedrijfszorg nieuws? Meld u nu aan voor de Mijn Bedrijfszorg nieuwsbrief.