Beter slapen

We slapen ongeveer een derde van ons leven. En dat is ook nodig. Een goede nachtrust helpt om je lichaam en geest weer te herstellen en geeft je nieuwe energie. Ook bevordert het je gezondheid, alertheid en concentratievermogen. Helaas mag lang niet iedereen genieten van een goede nachtrust. Maar liefst de helft van de Nederlanders slaapt te weinig en als ze slapen, niet diep genoeg. Dit kan vervelende gevolgen hebben in je dagelijkse leven. Je bent misschien sneller geïrriteerd, hebt moeite om je te concentreren en dingen te onthouden of hebt vaak last van hoofdpijn.

Met jezelf aan de slag

Lig jij 's nachts wakker? Of heb je moeite met inslapen? Goed slapen is net zo belangrijk voor je gezondheid als gezonde voeding of voldoende beweging. Neem jij voldoende maatregelen voor een betere nachtrust? Er zijn een aantal tips, apps en een zelfhulpmodule die je kunnen helpen om je slaapproblemen te voorkomen of te verminderen.

10 tips om beter te slapen

De Hersenstichting geeft de volgende tien tips voor een betere nachtrust.

10 tips
  1. Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer
  2. Laat beeldschermen zoals een telefoon of televisie weg uit de slaapkamer
  3. Kies ten minste een uur voor het slapengaan alleen ontspannende activiteiten, zoals lezen
  4. Vermijd cafeïne- en alcoholhoudende dranken enkele uren voor het slapen gaan
  5. Las overdag een piekermoment in om oplossingen te bedenken voor problemen
  6. Neem geen zware maaltijd in de uren voor het slapen gaan
  7. Sport regelmatig, maar niet later dan drie uur voor het slapen gaan
  8. Zorg overdag voor een omgeving met voldoende licht.
  9. Vermijd dutjes of powernaps overdag
  10. Probeer iedere dag op precies dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend

Online zelfhulp

Met Mirro eHealth kun je zelfstandig en anoniem aan de slag met tips en oefeningen om slaapproblemen terug te dringen. 
Beter slapen

Lig jij ‘s nachts vaak wakker? Een goede nachtrust is helaas niet altijd vanzelfsprekend. Ontdek hoe je je slaapgedrag kunt veranderen met de tips en oefeningen van Mirro.

Handige apps om beter te slapen

Er zijn een aantal gratis apps die je kunnen helpen om beter te slapen. Wij hebben de beste apps voor jou geselecteerd. Deze apps helpen je ontspannen en geven je meer inzicht in je slaapgedrag. Zodat jij stap voor stap naar een betere nachtrust toewerkt.

Tip 1

Sleep Cycle: Smart Alarm Clock

Sleep Cycle helpt om je slaap te monitoren en wekt je wanneer je licht slaapt. Door de geluiden die je maakt kan de app berekenen hoe diep je slaapt. Op die manier word je op een meer natuurlijke manier wakker. Ook geeft de app je meer inzicht in je slaappatroon.

Download voor iOS of Android.

Tip 4

Snurklab

Snurken kan erg vervelend zijn voor de nachtrust van jou of je partner. Snurklab registreert je snurken, geeft meer inzicht in je snurkprobleem en helpt je effectieve manieren te ontdekken om het snurken te verminderen of zelfs op te lossen.

Download voor iOS of Android.

Tip 2

Relax Melodies: Sleep Sounds

Val je moeilijk in slaap? Relax Melodies helpt je beter te ontspannen. Kies uit de 52 verschillende kalmerende geluidsfragmenten, maak gebruik van speciaal geselecteerde meditaties of voer de oefeningen uit om beter in slaap te vallen.

Download voor iOS of Android.

Tip 3

Sleep Better

Sleep Better registreert je slaap, helpt je om je dromen te registreren en daarmee je slaapgewoontes te verbeteren. Ook geeft het inzicht in de invloed van cafeïne- en alcoholgebruik, workouts en stressniveau op jouw slaap efficiëntie.

Download voor iOS of Android.
X

Mijnbedrijfszorg maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.

Ja, ik ga akkoord