Bedrijfsmaatschappelijk werk

Werken aan het herkennen en voorkomen van mentale klachten

  • Binnen 7 werkdagen een intake gesprek*
  • Helpt om klachten en verzuim in de toekomst te voorkomen
  • Vergroot het probleem oplossend vermogen

* Houdt u bij GIMD rekening met een mogelijke wachttijd voor de start van de behandeling. Er wordt wel binnen 5 werkdagen hierover contact met u opgenomen.

Dit is Bedrijfsmaatschappelijk werk

Heeft uw medewerker last van stress? Is werk-privé uit balans? Of valt de medewerker regelmatig uit? Bedrijfsmaatschappelijk werk helpt bij situaties waar mentale en maatschappelijke problemen spelen. Zowel op het werk als thuis.

Dit is het resultaat

Met Bedrijfsmaatschappelijk werk krijgt de medewerker:

  • Inzicht en advies in de situatie om hiermee problemen op tijd te herkennen
  • Begeleiding in het beter omgaan met stress
  • Meer probleemoplossend vermogen
  • Tips om herhaling van de klachten of verzuim te voorkomen
  • Meer zelfbewustzijn en flexibiliteit
  • Meer sociale vaardigheden om uitdagingen te bespreken

Doelgroep Bedrijfsmaatschappelijk werk

Bedrijfsmaatschappelijk werk is er voor medewerkers die:

  • Regelmatig met (mentale) klachten uitvallen
  • Uit balans zijn in de werk-privé situatie
  • Ongewenst gedrag vertonen
  • Zich bevinden in transitie of mobiliteit
  • Een impactvolle (privé) situatie hebben meegemaakt (rouw, verlies, scheiding of opvoeding)
  • Een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt
  • Conflicten en samenwerkingsproblemen ervaren
  • Financiële problemen kennen

Deze interventie is niet geschikt bij:

  • Onbeheersbare conflictsituaties
  • Meervoudige of complexe onderliggende problematiek
  • Verslaving
  • Persoonlijkheidsstoornissen
  • Angst of depressiestoornis

Zo werkt het

  1. Inzicht in de situatie

    De medewerker vult zelf een digitale vragenlijst in om inzicht te krijgen in de situatie.

  2. Intake gesprek met de medewerker

    Een intakegesprek om een goed begrip te krijgen van de situatie.

  3. Start van het traject

    Geeft de vragenlijst en intake reden tot behandeling? Dat start het traject met gesprekken met de medewerker, zowel telefonisch als persoonlijk. Een driegesprek met medewerker, werkgever en bedrijfsmaatschappelijk werker, kunnen een onderdeel zijn van het traject.

Gimd

Gimd is al 50 jaar marktleider en specialist op het gebied van bedrijfsmaatschappelijk werk. We adviseren, coachen en trainen medewerkers, teams en leidinggevenden.

Praktische zaken

  • Verwijzing door de werkgever of bedrijfsarts
  • De zorg wordt uitgevoerd door een bedrijfsmaatschappelijk werker van GIMD
  • De medewerker mag niet tegelijkertijd voor dezelfde klacht in behandeling zijn bij een andere zorgverlener uit dezelfde beroepsgroep
  • Er moet een leerdoel bij de medewerker zijn